Тема. Антарктида та Антарктика.
Географічне положення. Історія відкриття та
дослідження
Мета уроку: ознайомитися з поняттям
«Антарктика», сформувати в учнів систему знань про особливості водних мас
Південного океану, географічне положення Антарктиди, схарактеризувати історію
відкриття та дослідження; вдосконалювати вміння працювати з різними
географічними джерелами знань, виховувати патріотизм, мужність і витривалість.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
дати характеристику географічного положення Антарктиди;
показувати на карті певні географічні об’єкти;
назвати 3 – 4 імені дослідників і розповісти коротко про них.
назвати декілька держав, які проводять наукові дослідження в Антарктиді.
Тип уроку: комбінований.
Методи і форми організації
навчальної діяльності учнів: активні
(пізнавальна гра, евристична бесіда), інтерактивні («килим ідей», тести,
«незакінчені речення»), візуальний (робота з картою, ілюстративним матеріалом),
наочний (демонстрування), пошуково-дослідницький («топонімічні загадки»,
самостійна творча робота учнів).
Обладнання: фізична карта світу,
атласи, підручники, картина «Антарктида льодова», портрети дослідників.
Література:
Довгань Г. Д. Географія материків і
океанів. 7 клас. Розробки уроків. – Харків: Ранок, 2007. – с. 187-192.
Корнєєв В. П. Географія материків і океанів. 7 клас: Посібник для вчителя.
– Харків: Ранок, 2003. – с. 149-156.
По материкам и океанам: Африка, Австралия, Антарктида, Индийский и Тихий
океаны / Сост. Н, П, Смирнова, А. А. Шибанова. – М.: Просвещение, 1988. – с.
155-175.
Мясников В. Ф. Путешествие в страну Белого Сфинкса. – Симферополь: Таврия,
1986. – 208 с.
Вадецкий Б. Обретение счастья. – М.: Воениздат, 1956. – 184 с.
Трешников А. Ф. Руал Амундсен. – Л.: Гидрометеоиздат, 1976.
– 64 с.
Ладлем Г. Капитан Скотт. – Ленинград: Гидрометеоиздат, 1989. – 288 с.
Узин С. Капитан «Золотой лани». – М.: Мысль, 1973. – с. 170-175.
Структура
уроку
Епіграф
Боротись,
шукати,
Знайти – не здаватись!
Теннісон
1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Учням пропонується поділитись географічними новинками, почерпнутими із
різних джерел знань за останній тиждень.
2.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель. Сьогодні ми завершуємо
розглядати материк Австралію і перейдемо до вивчення наступного, але перед тим
востаннє закріпимо наші знання про найменший материк на планеті Земля. Ми
зробимо це у вигляді гри «Географічне лото».
Учитель (зробивши підсумки гри). Прощаємось з Австралією
словами природодослідника Чарльза Дарвіна, який теж її вивчав у ХІХ столітті:
«Прощай, Австраліє, ти – дитя, що росте, і, безсумнівно, прийде день, коли ти
станеш великою володаркою Півдня…» Як ви гадаєте, чи настав вже цей час? Попрацюйте
в парах 2 хвилини. Аргументовані ідеї, які у вас виникли, напишіть на
аркушах паперу та прикріпіть до нашого «килима ідей».
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І
ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель. Африка – найбільш жаркий
материк Землі, Австралія – найсухіший, Антарктида – найхолодніший. Та значна
відмінність Антарктиди від інших материків планети не вичерпується тільки цим.
Вона розташована на крайньому півдні Землі і тому дуже віддалена від інших
материків. Саме завдяки цьому та суворим природним умовам Антарктиду було
відкрито порівняно недавно – у ХІХ ст. І ті, хто вивчали материк майже двісті
років тому, і ті, хто робить це зараз, подають яскраві приклади мужності та
навіть героїзму. Антарктида дуже неохоче відкриває свої таємниці, але саме з
ними ми познайомимось на сьогоднішньому уроці.
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Евристична
бесіда
Пропонується за допомогою карт визначити географічне положення Антарктиди (робота
з картою).
-
В якій півкулі вона знаходиться?
-
У південній.
-
Яке її розташування відносно Південного полярного кола?
-
Майже вся вона
розташована в середині Південного полярного кола.
-
Води яких океанів омивають її ?
-
Атлантичного,
Індійського, Тихого.
-
Який полюс лежить у центрі материка?
-
Південний.
-
Який материк розташований до Антарктиди найближче?
-
Південна Америка.
-
Яка протока відокремлює Антарктиду від Південної Америки?
-
Протока Дрейка.
Учитель. Береги Антарктиди являють собою
стрімкі крижані обриви заввишки в кілька десятків метрів. Всі вони північні.
Незвичайність материка полягає ще і в тому, що він єдиний має свою власну
область. У нашій темі є слово «Антарктика» - саме так називається південна
приполярна область, до якої входять південні частини Атлантичного, Індійського
та Тихого океанів. Це слово грецького походження і складається з двох коренів
«анти» - проти, та «арктикос» - північний. Тобто ця приполярна область
розташована навпроти північної області -
Арктики (учням пропонується знайти її на карті (робота з картою)).
Кордон Антарктики умовний і проходить приблизно між 530 – 600 пд. ш. У центрі Антарктики й лежить материк
Антарктида. Моря неглибоко вдаються в суходіл (учням пропонується назвати ці
моря, а вчитель показує їх на карті).
Вчитель. З великих півостровів тільки
один. Назвіть його (показати на карті). Ви пам’ятаєте, раніше ми
говорили, що американські вчені виділяють п’ятий океан – Південний, до якого входять
південні води названих нині нами трьох океанів. Ці води мають вкрай низькі
температури – 20 …+10
С. Влітку вода прогрівається до +30 С. Солоність вод не перевищує 35 % внаслідок опріснення їх талими водами
айсбергів. Велика кількість їх плаває у водах Південного океану і взимку, і
влітку.
Південний океан – найбільш неспокійна частина Світового океану: тут часто
бувають шторми і високі хвилі. Це вплив постійних західних вітрів. В
антарктичних водах вони спричиняють течію Західних Вітрів, де потік води
завширшки 1300 км
рухається довкруж Антарктиди із заходу на схід.
- Чому названі
нами моря мають такі назви?
-
Вони названі на честь
мандрівників і дослідників Антарктики.
Вчитель. Про них та інших й піде мова
далі. Групи учнів вивчали окремі періоди відкриття і дослідження материка.
Сьогодні вони поділяться з нами своїми знаннями. Отже, вирушаємо на екскурсію
до віртуального історично-географічного музею Антарктиди.
Екскурсовод першої групи. Задовго до того, як
дослідникам удалося безпосередньо проникнути у високі широти Південної півкулі,
висловлювалася ідея існування материка в цій частині земної кулі. Уперше
невідома південна земля з’явилася на карті як плід
уяви голландського географа Меркатора в ХV ст. У нашому підручнику на малюнку
182 зображено пізнішу карту Абрахама Ортелія з ХVІ ст., де теж вказана невідома
південна земля (робота з підручником). Знаменитий англійський
мореплавець Джеймс Кук, який у 1772 – 1775 рр. здійснив навколосвітню подорож,
перетнув Південне полярне коло, однак материка не знайшов і заявив: «Тепер я
твердо переконаний, що на півдні материка немає. Якщо хтось пройде далі за мене
на південь, я не буду заздрити славі його відкриттів. Але повинен сказати, що
світові його відкриття не дадуть ніякої користі».
Через результати експедиції Кука інтерес пускатися в ризиковане плавання на
пошуки «неіснуючого материка» поступово згасав, однак до кінця не згас.
Відкриття Антарктиди відбулося 28 січня 1820 р. російською експедицією Т.
Беллінсгаузена і М. Лазарева, яка на двох вітрильних суднах – «Восток» і
«Мирний» - пройшла вздовж узбережжя материка, відкривши низку островів і
довівши можливість плавання в антарктичних водах (робота з картиною).
Відтоді на карті появилися острів Петра І і Земля Олександра І, названі на
честь російських імператорів.
У 1840-их роках англійська експедиція на кораблях «Еребус» і «Террор»,
пливучи вздовж берегів Антарктиди, відкрили два вулкани, названі іменами їх
кораблів, землю Едуарда VІІ, Землю Вікторії, а також море і шельфовий льодовик,
пізніше названі іменем керівника експедиції Джеймса Росса – відомого полярного
дослідника.
У 1895 р. норвежці першими висадилися на материк, досліджували рослинність.
1895 р. у Лондоні VІ Міжнародний географічний конгрес звернувся із закликом
до всіх націй узяти участь у дослідженнях Антарктиди.
Екскурсовод другої групи. Було декілька спроб
досягти Південного полюса. Першу спробу зробив англієць Ернест Шеклтон у 1908
р. Він досягнув широти 880 23’ , але перед загрозою
голодної смерті, експедиція змушена була повернутися назад, не дійшовши до
полюса 180 км .
Норвезька експедиція з п’яти осіб,
очолювана Руалем
Амундсеном (показ портрета) 11 жовтня 1911 р. з льодовика Росса
вирушила у напрямку Південного полюса (показати маршрут). В них було 5
саней, 70 собак і 4-місячний запас продуктів харчування. Щоденно вони проходили
по 30 км .
14 грудня 1911 р. вони поставили намет і підняли норвезький прапор на
Південному полюсі (показ ілюстрації у книзі О. Трьошникова). Три дні
проводили метеорологічні та астрономічні спостереження. 25 січня 1912 р. експедиція
Амундсена успішно повернулась на базу, пройшовши в обидва кінці 2800 км . Було встановлено,
що Південний полюс розміщений на високому плато, оточеному горами.
Англійська експедиція Роберта Скотта (показ портрета) висадилася на
острові Росса, поблизу берегів Землі Вікторії. 2 листопада 1911 р. Скотт з
чотирма супутниками вирушили на санях, запряжених кіньми, і на моторних санях,
які скоро вийшли з ладу, до полюса. Коні провалювались у сніг, крім того, для
них треба було вести багато їжі, врешті вони впали. 18 січня 1912 р. експедиція
Скотта досягла Південного полюса, де мужніх полярників чекало розчарування. Там
стояв намет з норвезьким прапором і написом «Ласкаво просимо». Амундсен
випередив Скотта на 34 дні. Того ж дня Скотт з товаришами повернули назад, але
батьківщини вони так і не побачили. Через складні погодні умови вони збивались
з дороги. Усі члени експедиції і сам Скотт загинули в льодах Антарктиди від
обмороження і голоду за 18 км
від продуктового складу, який вони залишили по дорозі. Уцілів щоденник Скотта,
із якого людство детально дізналося про весь хід експедиції. Ось останні
звернення до дружини: «Якщо зможеш, постарайся зацікавити хлопчика природничими
науками. Це краще, ніж ігри. В деяких школах цьому сприяють. Знаю, що ти будеш
привчати його знаходитись на повітрі. Постарайся прищепити йому віру в Бога, це
утішає… У моєму речовому мішку знайдеш шматок британського прапора, який я
підняв на Південному полюсі, а також чорний стяг Амундсена та інші дрібниці.
Відішли шматочок нашого прапора королю, інший – королеві Олександрі, а решта
збережи у себе, хоча це й невеликий набуток. Чого тільки не розказав би я тобі
про нашу подорож. Наскільки краще мені було тут, аніж у розслабленому комфорті
дому. Як багато ти зможеш оповісти нашому хлопчику, але якою ціною… Четвер, 29
березня. З 21-го безперервний шторм із З.Пд.З і Пд.З. 20-го у нас було палива
на дві чашки чаю і на два дні – сухої їжі. Кожного дня ми збиралися
відправитися до складу, до якого лишалося 11 миль , але за наметом не
стихає хуртовина. Не думаю, щоб ми могли тепер сподіватись на краще. Будемо
терпіти до кінця, але ми слабшаємо і смерть, звичайно, не за горами. Жаль, але
не думаю, що зможу писати ще. Р. Скотт».
«Останній запис. Ради Бога, не залишайте наших близьких».
У допоміжному загоні, що на першому етапі супроводжував Р. Скотта до полюса
і повернувся на узбережжя, був і українець Антон Омельченко. Відтоді одна з
бухт в Антарктиді має назву Омельченко.
Екскурсовод третьої групи. У 1959 р. було підписано договір 12 державами
про дослідження Антарктиди. В ньому вказувалось, що використовувати материк
можна тільки в мирних цілях. Заборонено тут будувати військові бази,
випробовувати різні види зброї і проводити військові маневри, заборонено
видобувати корисні копалини і споруджувати промислові підприємства. Це материк
миру і науки. Тут досліджують льодовики, гірські хребти, корисні копалини,
клімат, органічний світ. Сьогодні тут працюють наукові станції із 17 країн
світу.
Учитель. Пропоную назвати ці держави,
користуючись картою в атласі (робота
з картами).
Хочу окремо сказати про першу і другу радянські антарктичні експедиції.
Першу очолив у 1955 р. М. Сомов. На картині ви бачите, як судно «Об»
прибуло до берегів моря Дейвіса. Тоді було засновано першу радянську наукову
станцію в Антарктиді під назвою «Мирний» (показати). Що означає ця
назва? (репліки). Було розпочато будівництво станції Піонерська, здійснено
перший похід у глиб континенту. На дизельному електроході (показати) було
здійснено першу в цьому районі комплексну морську експедицію. У 1956 р. на
цьому ж судні до материка вирушила 2 експедиція під керівництвом Трьошникова.
Було створено станції Комсомольська і Восток. Ще донедавна (до 2007 р.) у
Львові проживав Григорій Пащенко – учасник 1-ї та 2=ї радянських антарктичних
експедицій.
Екскурсовод четвертої групи. У 1992 р. Росія стала спадкоємницею всіх
антарктичних станцій Радянського Союзу і відмовила Україні в передачі однієї з
них. У 1993 р. Велика Британія розповсюдила пропозицію про передачу станції
«Фарадей» на острові Галіндес Аргентинського архіпелагу одній з «неантарктичних»
держав. У 1996 р. за міжурядовою угодою України і Великої Британії станцію
«Фарадей» було передано Україні і перейменовано на «Академік Вернадський».
Станцію названо на честь видатного українського вченого, академіка Володимира
Вернадського, основоположника вчення про біосферу і ноосферу, який у 1918 р.
став першим президентом Академії наук України. В нашій країні розроблена
державна програма досліджень України а Антарктиді. Перша експедиція 1997-1998
рр. відбулася успішно. Членами експедиції є геологи, гляціологи, геодезисти,
метеорологи, біологи. Антарктиду щорічно відвідують близько 6 тисяч туристів.
Учитель: подивіться на малюнок 184 підручника. Так виглядає українська
наукова станція. Як ви гадаєте, в яку пору року зроблена ця фотографія?
-
Влітку.
5. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
МАТЕРІАЛУ
Тести
1. Антарктиду було відкрито
у…
а) 1772 р.; б) 1492 р.; в) 1820 р.
2. Антарктиду відкрила експедиція…
а) Дж. Кука; б) А. Тасмана;
в) Ф. Беллінсгаузена та М. Лазарєва.
3. Першою досягла Південного полюса експедиція…
а) Р. Амундсена; б) Р. Скотта; в) Е. Шеклтона.
4. Яка держава має наукову станцію на Південному
полюсі під назвою «Амундсен-Скотт»?
а) Норвегія; б) Велика Британія; в) США.
5. Як називається наукова станція, розташована
найдальше від берегів на висоті близько 3500 м ?
а) Амундсен-Скотт; б) Восток; в) Дюмон д’Юрвіль.
6. Яка держава безкоштовно передала Україні свою
законсервовану наукову станцію?
а) Росія; б) Велика Британія; в) Австралійський
Союз.
7. Українська антарктична станція «Академік
Вернадський» працює з …
а) 1991 р.; б) 1995 р.; в) 1996 р.
Незакінчені речення
а) Антарктида серед материків за площею займає…
б) найближче до Антарктиди розташований материк…
в) найбільшим півостровом Антарктиди є…
г) Антарктида разом з південними водами океанів,
що її омивають, та островами в них, називається…
г) сильні вітри у 50 - 40-их широтах на півдні
спричинили утворення найдовшої течії в світі - …
6. ПІДСУМОК УРОКУ
Учням пропонується закінчити речення:
«На уроці я дізнався…»
«Мені найбільше сподобалось на уроці…»
Оцінювання всіх учнів.
Учитель. На завершення уроку я хотів би ще
раз повернутися до щоденника Р. Скотта, в якому він перед смертю пише «Послання
до громадськості»: «Ми ослабіли, писати важко, але що до мене, то я не жалію,
що пустився в цей похід, - він показав, що англійці можуть переносити злигодні,
помагати один одному і зустрічати смерть з такою ж стійкістю, як і в минулі
роки. Ми пішли на ризик і знали про це. Обставини повернулися проти нас, а тому
в нас нема причини звинувачувати кого-небудь. Залишається лише, схилившись
перед волею Провидіння, сповнитися рішучості до самого кінця робити все, що в
наших силах. Але раз ми добровільно віддали наші життя за успіх цього починання,
задуманого задля слави батьківщини, то нехай наші співвітчизники по-справжньому
потурбуються про наших близьких.
Якщо б ми залишились живі, я зміг би розповісти багато про стійкість,
витривалість і мужність моїх товаришів і оповідь ця безсумнівно знайшла б
відгук у серці кожного англійця. Але це зроблять за мене мої неопрацьовані
записи і наші мертві тіла. Я впевнений, так, упевнений, що така велика і багата
країна, як наша, потурбується про те, щоби наші близькі були належним чином
забезпечені. Р. Скотт».
У вашому підручнику з цієї мужньої п’ятірки згадується лише капітан Скотт,
а я хочу назвати вам імена інших чотирьох його товаришів: Еванс, Отс, Бауерс,
Уілсон. В Антарктиді стоїть їм пам’ятник
– трьохметровий хрест із австралійського червоного дерева, а на ньому викарбувані слова англійського
поета Теннісона: «Боротись, шукати, знайти, не здаватись». Живіть і ви за цим
девізом!
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф 34 (підручник В. Бойко, С. Міхелі); при його
опрацюванні знайти допущену помилку і назвати її наступного уроку.
На контурну карту у зошитах для практичних робіт нанести: море Уеделла,
море Росса, море Беллінсгаузена, Антарктичний півострів.
Пошукове завдання. Відомо, що після своїх океанських плавань М. Лазарев був
командуючим Чорноморським флотом. Помер він у 1851 р. А де він похований?
Випереджальні завдання. Кожен із учнів класу має дослідити материк за своїм
«фахом»:
- загальна географія;
- геологія;
- геоморфологія;
- гляціологія;
- кліматологія;
- гідрологія;
- біологія;
- демографія;
- екологія.
Результати досліджень доповісти, використовуючи картографічний та
ілюстративний матеріал, на наступному уроці.
Комментариев нет:
Отправить комментарий