пятница, 20 февраля 2015 г.

Тема. Клімат і води суходолу Австралії

Мета уроку: повторити та систематизувати знання про географічне положення, відкриття та дослідження, тектонічну будову, рельєф і корисні копалини Австралії; формувати знання про загальні особливості клімату і вод суходолу, кліматичні пояси та типи клімату Австралії; вдосконалювати практичні вміння та навички роботи з тематичними картами атласу.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
називати особливості клімату материка та його впливу на формування внутрішніх вод;
перечислити кліматичні пояси, в котрих розташована Австралія;
показувати на карті вивчені географічні об’єкти.

Тип уроку: комбінований.

Методи і форми організації навчальної діяльності учнів: словесний (бесіда), наочний (демонстрування), візуальний (робота з картами, підручником, ілюстративним матеріалом), інтерактивні (розминка, методи «килим ідей», «дерево рішень», дискусія у великій групі, робота в парах).

Обладнання: фізична карта Австралії, карта кліматичних поясів, атлас світу, навчальні атласи, підручники, картина «Австралія. Клімат», пісочний годинник, стенди «килим ідей» та «дерево рішень» з листками.

Література:
Довгань Г. Д. Географія материків і океанів. 7 клас: Розробки уроків. – Харків: Ранок, 2007. – с. 136-141.
Корнєєв В. П. Географія материків і океанів. 7 клас: Посібник для вчителя. – Харків: Ранок, 2003. – с. 142-146.
По материкам и океанам: Африка, Австралия, Антарктида, Индийский и Тихий океаны / Сост. Н. П. Смирнова, А. А. Шибанова. – М.: Просвещение, 1988. – с. 118-120.
Железнова И., Лебедев И. Еще одно открытие Австралии. – М.: Мысль, 1989. – 224 с.
Атлас мира. Австралия и Океания. Антарктида. – М., 1985. – с. 6-7.

Структура уроку

1.     ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Географічна розминка. Загадки:
Рукавом махнув, дерева нагнув. (Вітер)
Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск. (Блискавка, грім, дощ)
Біла вата попливла кудись. (Хмари)
Блищить, біжить, гадючиться
І все по низині крутиться. (Ріка)
Два брати у воду дивляться, а довіку не зійдуться. (Береги)

2.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Бесіда
 - У чому полягають особливості географічного положення Австралії?
 - Хто першим досягнув берегів Австралії?
 - Яка заслуга Абеля Тасмана в історії географічних відкриттів і досліджень?
 - З якого моменту почалася колонізація материка?
 - Порівняйте рельєф Австралії та Африки і визначте, що в них спільного та відмінного.
 - Які закономірності в розміщенні родовищ корисних копалин?
Проблемне завдання (метод «килим ідей»).
Одного разу, коли наші співвітчизники-туристи закінчували мандрівку по бухті, на берегах якої знаходиться місто Сідней (показати на карті), гід, прощаючись, сказала: « на цьому самому місці не так вже й давно, в кінці ХVІІІ століття, зійшли на берег наші благородні предки». При цьому вона усміхнулась, усміхнулись й наші туристи. Чому усмішка появилась на їхніх лицях саме від цих останніх слів екскурсовода?

3.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Учитель. Починаючи своє знайомство з Австралією, ви мали змогу переконатися в тому, що це незвичайний для нас, європейців, материк. Навіть важко собі уявити, як австралійці зустрічають Новий рік у розпалі спекотного літа. Але ж цим незвичайність материка не закінчується. Послухайте, як поетеса Галина Усова пише про Австралію:
Австралія – країна навпаки.
Вона під нами, наче дно ріки.
Там вивернутий рік, неначе свита –
У жовтні розквітають там сади,
У грудні там, а не у червні літо,
Й річки там протікають без води,
(Й зникають у пустелі, як німі).
Як пояснити «плутанину» з порами року, ви вже знаєте, а що особливого в кліматі материка та куди зникають його річки – про це ви дізнаєтеся сьогодні.

4.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Як географічне положення впливає на клімат материка? Пригадайте, у чому полягають основні особливості клімату Африки (дискусія у великій групі).
Так само кліматичні умови Австралії визначаються розташуванням материка поблизу екватора, по обидва боки тропіка. Так, північна частина Австралії (робота з картою кліматичних поясів) лежить у поясі клімату екваторіальних мусонів, найбільша її частина – у поясі тропічного, а південна окраїна – субтропічного клімату. Окрім того, порівняно з Південною Африкою (робота з картосхемою на картині), Австралія більше розтягнута із заходу на схід. За умови слабкої порізаності берегової лінії та розташування на сході гір це сприяє сильному прогріванню внутрішніх районів. Навіть узимку середні температури там не опускаються нижче за +10  С, а влітку перевищують +30  С. Близько 2/3 території відзначаються пустельним та напівпустельним кліматом (робота з картиною).
 - Отже, назвіть усі кліматотвірні чинники.
 - Географічне положення, рельєф, наявність океанів з відповідними течіями, пасати, значна протяжність материка із заходу на схід.
Розглянемо зимовий період (червень – серпень) (робота з картиною). У субекваторіальному поясі панує сухе тропічне повітря, оскільки область високого тиску переміщається до півночі материка. Улітку (грудень – січень) сюди з півночі спрямовуються екваторіальні повітряні маси, які приносять рясні опади. Але в цілому опадів в Австралії небагато, за виключенням поясу екваторіальних мусонів (північна частина материка) та Тихоокеанського узбережжя. На решті території – близько 275 мм/рік, що свідчить про сухість клімату, причиною чого є географічне положення у субекваторіальному, тропічному та субтропічному кліматичних поясах. Таким чином, твердження «Австралія – найсухіший материк планети» є правильним.
А тепер за картою кліматичних поясів визначте, в яких розташована Австралія (робота з картою).
 - У субекваторіальному, тропічному, субтропічному та помірному.
Учням пропонується дати характеристику кліматі, працюючи в парах з підручником (стор. 116-117) та атласом.
Робота в парах. Попрацювавши  2 хвилини (див. пісочний годинник), дати характеристику типів кліматів:
1-а пара – екваторіального;
2-а пара – тропічного;
3-я пара – субтропічного;
4-а пара – помірного.
Відповіді учнів з місця.
Розповідь учителя. Спекотний клімат, незначне й нерівномірне випадання опадів на великій частині материка призводить до того, що майже 60 % його території позбавлені стоку в океан і мають лише мережу тимчасових водостоків – кріків, які наповнюються водою тільки під час короткочасних злив. Слово «крік» у перекладі з англійської мови означає «струмок», «потік». Найбільший крік Австралії – Куперс-крік – має довжину близько 1400 км. Починається він на схилах Великого Вододільного хребта, постійну течію має тільки у верхів’ях. Під час сильних дощів водний потік доходить до озера Ейр.
Учням пропонується, працюючи з фізичною картою Австралії, вказати, чи багато там рік (репліки учнів).
Вчитель. Так, річок на материку мало. Значна їх частина належить до басейну Індійського океану. До басейну Тихого океану належать річки, які стікають зі східних схилів Великого Вододільного хребта. Живлення більшості річок дощове, а в Австралійських Альпах – змішане.
Найбільша ріка Австралії – Мюррей (2570 км) (робота з підручником, мал. 122), починається в Австралійських Альпах в районі гори Косцюшко. У горах зароджуються і її найбільші притоки – Дарлінг та інші. Ці річки є найбільш повноводними на початку літа, коли в горах тане сніг. Сухої пори року вони дуже міліють, а деякі з приток розпадаються на окремі стоячі водойми. Навіть Дарлінг – найдовша ріка Австралії, під час літніх посух, гублячись серед пісків, не завжди досягає Мюррея. Майже на всіх річках системи Мюррея створені водоймища, де збираються паводкові води, щоб використовувати їх для зрошення полів, садів та пасовищ.
Більшість озер Австралії, як і річки, живляться дощовими водами. Вони не мають ані постійного рівня, ані стоку. Улітку озера пересихають і являють собою неглибокі солончакові западини. Шар солі на дні іноді досягає 1,5 м. Найбільше озеро Австралії – Ейр (робота з підручником, мал. 120). Його площа змінюється в залежності від кількості опадів. Озеро було відкрите у 1840 р. вівчарем Едуардом Ейром і пізніше назване його ім’ям. Були часи, коли картографи мали намір вилучити озеро з карт, оскільки воно тривалий час було висохлим.
Характерною рисою Австралії є наявність великих артезіанських басейнів підземних вод. Тут розташований один із найбільших у світі Великий Артезіанський басейн. Він охоплює майже всю Центральну низовину від затоки Карпентарія до середньої течії ріки Дарлінг. У районах Західної і Центральної Австралії артезіанські води є майже єдиним джерелом води.

5.     ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Фронтальна бесіда
 - Які типи циркуляції повітряних мас формують особливості клімату Австралії?
 - Чому значна частина території материка одержує малу кількість опадів?
 - Чому деякі річки Австралії зображені на карті пунктиром?
 - Яке озеро в Африці такого ж походження, що й озеро Ейр? Чим пояснюється їхнє походження?
Проблемне завдання.
Якщо Дарлінг – найдовша ріка Австралії, то чому вона є притокою Мюррея, а не навпаки? (прийняття рішень методом «дерево рішень»).
Учитель. Подібна ситуація є з нашою рікою Західний Буг, яка, до речі, де бере витік? А куди впадає? У багатьох вітчизняних географічних джерелах вказано, що Буг є притокою Вісли. Насправді, Буг впадає в ріку Нарев, а вже та несе свої і його води до Вісли. Нарев коротша за Буг, але повноводніша за нього у два рази. Отже, наша ріка є притокою Нареву, а не Вісли.

6.     ПІДСУМОК УРОКУ
Результативність ваших знань оцінюю так: … . Недостатньо працювали на уроці … . Наступного разу оціню роботу на уроці учнів … .

7.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати параграф 24 (підручник В. Бойко, С. Міхелі);
2. У зошиті для практичних робіт нанести на контурну карту річки Мюррей і Дарлінг, озеро Ейр.

3. Випереджальне завдання: кожному учневі намалювати та описати одного представника тваринного світу Австралії (на вибір школяра).

Комментариев нет:

Отправить комментарий