пятница, 20 февраля 2015 г.

Тема. Населення Австралії. Австралійський Союз

Мета уроку: сформувати в учнів поняття про особливості сучасного населення Австралії, удосконалювати вміння складати характеристику країни на основі роботи з підручником, атласом, ігровим та ілюстративним матеріалом.

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
дати пояснення понять «аборигени», «прийшле населення»;
давати стислу характеристику держави Австралійський Союз.

Тип уроку: комбінований

Методи і форми організації навчальної діяльності учнів:
словесний (діалог), наочний (демонстрування), візуальний (робота з картами, ілюстративним матеріалом), напівактивний (робота з книгою), інтерактивні (ігри, незакінчені речення, керовані фантазії).

Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, дві книги «Животные пяти континентов», картина «Австралія. Використання земель», колекція поштових марок, колекція поштових листівок

Література:
Корнєєв В. П. Географія материків і океанів. 7 клас: Посібник для вчителя. – Харків: Ранок, 2003. – с.146-149.
Довгань Г. Д. Географія материків і океанів. 7 клас: Розробки уроків. – Харків: Ранок, 2007. – с. 147-152.
По материкам и океанам: Африка, Австралия, Антарктида, Индийский и Тихий океаны / Сост. Н. П. Смирнова, А. А. Шибанова. – М.: Просвещение, 1988. – с. 120-125.
Бромлей Ю., Подольный Р. Человечество – это народы. – М.: Мысль, 1990. – с. 71, 290-296.

Структура уроку

1.     ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

2.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ
Бліцопитування.
1)    Чому на більшій частині Австралії панує посушливий клімат?
2)    В яких кліматичних поясах розташована Австралія?
3)    Який тип клімату в Україні схожий із таким в Австралії?
4)    Яке живлення має переважна більшість австралійських річок?
5)    Що компенсує нестачу поверхневих вод в Австралії?
6)    В яких природних зонах розташована Австралія?
7)    Що порушило природну рівновагу в Австралії?

Географічний крос.
1)    Головною рікою в Австралії є ріка… .
2)    Пересихаючі водотоки в Австралії називаються… .
3)    «Мертвим серцем Австралії» називають… .
4)    Види рослин і тварин, які мають дуже обмежену територію поширення називаються… .
5)    Види рослин і тварин, які дійшли до нас з давноминулих епох, називаються… .
6)    «Австралійським лінивцем» називають… .
7)    Типовим австралійським деревом, котре в нас трапляється не так густо, є… .
8)    Рослинним символом Австралії вважається… , а тваринним… .
9)    Дерево, яке має вигляд тари для напоїв, називається… .

Гра «Вірю – не вірю».
1)    Чи вірите ви, що 90 % тварин, що населяють Австралію, не проживають на жодному з материків?
2)    Чи вірите ви, що сумчастих тварин в Африці більше, ніж в Австралії?
3)    Чи вірите ви, що в Австралії є сумчасті миші… і сумчасті слони?
4)    Чи вірите ви, що коала легко прижився б у наших краях?
5)    Чи вірите ви, що австралійські пустині такі ж неживі, як африканська Сахара?
6)    Чи вірите ви, що в кінці ХІХ ст. в Австралії був прийнятий закон, який забороняє ввозити рослини і тварини з інших материків?
7)    Чи вірите ви, що в Австралії є крокодили?
8)    Чи вірите ви, що евкаліптові ліси такі темні, як і африканські екваторіальні ліси?
9)    Чи вірите ви, що евкаліпти можуть досягати висоти 150 метрів?

Гра «Пазл».
Клас ділиться на дві однакові групи. Кожна група отримує комплект пазл «Австралія». Учитель показує картинку і зачитує текст, таким чином учні пригадують представників тваринного світу цього материка, бачать їх на картинці. Після цього групи змагаються у швидкості складення аналогічних картинок. Переможцем стає та група, яка швидше і правильно склала пазли.

3.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ І ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ось і завершується наша подорож, а з нею і наші дослідження найменшого, але дуже загадкового материка Австралія. За планом вивчення материка останнім пунктом є характеристика його населення та політичної карти. Ви, мабуть, вже звикли до того, що Австралія постійно дивувала нас своєю природою. А чи знайдемо ми щось надзвичайне в останньому пункті нашої мандрівки материком? Хочу вас запевнити, що знайдемо обов’язково. Для того вам стануть у пригоді знання з історії відкриття та освоєння материка.

4.     ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Сучасне населення Австралії складається з декількох етнічних груп, які істотно відрізняються одна від одної: нащадків переселенців із Великої Британії та Ірландії, переселенців з інших країн Європи й Азії та корінних жителів.
Вважається, що корінні жителі Австралії – аборигени, зявилися на материку близько 40 тис. років тому. На думку вчених, вони потрапили сюди з Південно-Східної Азії. Їх відносять до особливої австралоїдної раси (демонстрування ілюстрацій із книги Ю. Бромлея). Австралоїди мають коричневий колір шкіри, темне, злегка кучеряве волосся, темні очі. До початку колонізації материка їх проживало тут близько 0,5 млн. Їхні численні племена були розкидані величезною територією, вони розмовляли різними мовами, вели кочовий спосіб життя, займалися полюванням і збиральництвом. Із приходом колоністів їх відтіснили на незручні землі півночі й заходу країни, примусили жити в спеціальних поселеннях – резерваціях. Лише в другій половині ХХ ст. корінні жителі були визнані громадянами країни й одержали право на вільне пересування. Однак їх кількість істотно скоротилась і становить щонайменше 50 тис. осіб.
Англо-австралійці ведуть відлік своєї історії перебування на материку з «Першого флоту». Так називалася група з 11 вітрильних кораблів, які пристали до берега Австралії в січні 1788 р. і доставили перших каторжників і їхній конвой. Каторжани, відбувши до кінця покарання, облаштувалися на континенті. У середині ХІХ ст. перевезення засланих було припинене, і до Австралії стали прибувати вільні жителі Британських островів. У ті часи подорож із Європи до Австралії займала від семи місяців до року. У наші дні переліт із Європи займає близько доби з пересадкою в Делі або Сінгапурі.
Нащадки переселенців із Великобританії та Ірландії – англо-австралійці становлять 80 % жителів материка. Відкриття в ХІХ ст. золота і розвиток вівчарства привабили до Австралії вихідців з інших країн Європи та Азії – німців, італійців, греків, голландців, китайців. Є в Австралії й українці. Їхня кількість становить майже 32,2 тис. осіб. Більшість із них проживають у великих містах – Сіднеї, Мельбурні, Аделаїді (показати на карті).
Австралійський Союз належить до високорозвинутих країн світу. А в таких країнах на першому місці в структурі господарства завжди стоїть промисловість. Користуючись комплексними картами, скажіть, на базі яких корисних копалин сформувалась видобувна промисловість? (Відповіді).
- Чи використовують паливні корисні копалини на теплових електростанціях? Де вони знаходяться?
- Чи використовують енергію текучих вод? Яким чином?
- Якою є частка машинобудування в господарському комплексі Австралії?
- Назвіть центри хімічної промисловості.
- Яку продукцію, на вашу думку, виробляє австралійська харчова промисловість? (якщо для відповіді замало атласу, скористайтеся підручником).
- Що виробляє легка промисловість?
Високий рівень розвитку має і сільське господарство. Дивлячись на картосхему, скажіть, як використовуються землі материка (робота з картосхемою на м’якій картині).
- Чи велика частка оброблюваних земель?
- В якій частині країни розміщено сільськогосподарські угіддя?
- Які сільськогосподарські культури вирощують в Австралії?
Цікаво, що в Австралії не виявилося дикорослих рослин, які людина могла б вирощувати.
- Якщо рослинництво займає невелику частку у структурі сільського господарства, то яка галузь переважає тут? (див. картину)
Не було тут й тварин, які можна було приручити й розводити. Тому корінне населення не знало до приходу європейців ні землеробства, ні скотарства. Зате високої майстерності досягло мисливство. Ми вже згадували з вами про бумеранг – метальну зброю, що винайшли австралійські аборигени. Давайте прочитаємо про нього у підручниках (робота з підручником).
- Хто завіз овець до Австралії?
- Чи всі землі в Австралії використовуються вповні?  Чому?
- Які ще промисли є в Австралії?
- Враховуючи природні умови, скажіть, які види транспорту тут найбільше розвинуті?
- Назвіть найбільші порти Австралії.
- Назвіть найбільші промислові центри країни.
Подивіться на мал. 131 підручника. Оперний театр у Сіднеї відомий на весь світ своєю архітектурою: з фасаду він схожий на вітрила, що здійнялися над затокою, а збоку – на гігантську мушлю. Подивіться на мал. 130 – сіднейську оперу видно здалека.
Австралія – країна величезних просторів. Зараз дізнаємось із підручника, як на таких великих віддалях працюють вчителі та лікарі в Австралії (робота з підручником, с. 126).

5. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. На закріплення я хочу вам запропонувати переглянути мої колекції австралійських поштових марок і листівок. Уважно розгляньте їх. Чи вразило вас щось, здивувало або зацікавило? Хто би міг скласти коротеньку розповідь про Австралію, використовуючи тільки ці зображення? Пофантазуйте: що б ви робили, потрапивши на «зелений континент» (технологія «керовані фантазії». (Заслухати 1 – 2 відповіді).
Гра «Поле чудес»
Учням пропонується розшифрувати слово – історико-етнографічна область України, звідки походить 2/3 усіх українських емігрантів в Австралії.







 Відповідь: Галичина.
Учням пропонується назвати австралійське місто, в якому у 1950 р. відбувся І-ий з’їзд українських громад.





Відповідь: Сідней.
Учням пропонується назвати найближчу до Австралії столицю держави, де теж мешкають вихідці з України.







Відповідь: Веллінгтон.

6. ПІДСУМОК УРОКУ
Оцінювання роботи учнів на уроці.

7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 - Опрацювати параграф 26 (підручник В. Бойко, С. Міхелі).
 - Виконати географічну задачу (вказаний підручник, стор. 128).
 - Випереджальні завдання з історії географічних відкриттів і досліджень для груп:
1.     Плавання в антарктичних водах у ХVІІІ – на поч. ХІХ ст. Відкриття Антарктиди та її дослідження до кінця ХІХ ст.
2.     Експедиції на Південний полюс.
3.     Міжнародне співробітництво в Антарктиді.
4.     Дослідження українських науковців в Антарктиді.
















Комментариев нет:

Отправить комментарий